Detta trots att laddstolparna i Västra Götaland ökade med 41 % från 2020 till 2021. Nu larmar M Sverige (fd Motormännen) om att det saknas tusentals publika laddstolpar i landet eftersom fler väljer att köpa en laddbar bil.
I Sverige finns idag runt 250.000 laddbara bilar, men endast 13.000 laddstolpar. Tyvärr ökar inte antalet laddstolpar i takt med elbilarna.
– Trots högt ställda klimatpolitiska ambitioner har tillgängligheten för att ladda gått från dålig till urusel på bara ett par år, varken samhället eller branschen verkar klara utmaningen, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige
– Det krävs enorma satsningar i det publika laddnätet. Laddbara bilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, i så fall kommer vi som samhälle aldrig att kunna välja bort fossila drivmedel, säger Caroline Drabe.
Bristen är som störst i Stockholms och Uppsalas län och man beräknar att bara i Stockholm behövs 8.000 laddstolpar.
Här är laddstolparna för få enligt undersökningen
- Uppsala län
- Stockholms län
- Skåne län
- Örebro län
- Jönköpings län
- Kronobergs län
- Hallands län
- Västmanlands län
- Västra Götalands län
- Södermanlands län
- Norrbottens län
- Västerbottens län
- Blekinge län
- Östergötlands län
I Västra Götaland ökade laddstolparna med 41% från 2020 (1862 st) till 2021 (2634 st). Det betyder att CPEV-talet som EU målstyrt mot 0,1 – vilket menas med att det ska finnas max 10 elbilar per laddstolpe. I Västra Götaland ligger CPEV-talet på 0,07 vilket är något under.
Sverige är bara ett av fyra länder i EU som inte klarar av CPEV-måltalet.