Bregotts förpackningar kommer att gå från 300 respektive 600 grams förpackningar till tre nya storlekar skriver Arla i ett pressmeddelande.
De nya storlekarna kommer att innefatta 250, 500 och 750 grams förpackningar som kommer till butikerna vecka 7. Detta eftersom de ser ett annat behov hos hushållen.
– Bregott har funnits på svenskarnas frukostbord i över femtio år, men hushållens behov har förändrats mycket under den tiden. Vissa köper Bregott någon gång per år och andra gör av med ett stort paket i veckan. Vi hoppas att de nya storlekarna ska göra det lättare för alla att hitta en förpackning som matchar den egna smörkonsumtionen, säger Antoine Riché i pressmeddelandet.
Riché pratade om priserna med Aftonbladet i november förra året. Då var Arla förtegna om priset skulle bli dyrare eller inte.
– Det vi kan säga är att när förpackningen minskar är vår avsikt att kontantutlägget också minskar och omvänt för större förpackningar, sade han till Aftonbladet.
Kritik
Sveriges Konsumenter som jobbar för konsumenternas intressen är kritiska till om det är för hushållens skull. Jan Bertoft, generalsekreterare för organisationen, säger att det handlar om krympflation.
– Arla krymper Bregott-förpackningarna och hoppas det inte ska märkas. Krympflation, säger vi, skriver han på X (tidigare Twitter).