Enligt ny statistik från SCB har priserna på biljetter inom lokaltrafiken ökat mer än priset på bensin under 2000-talet.
De senaste tolv månaderna har priserna på 95-oktanig och 98/99-oktanig bensin stigit med 31 respektive 29 procent i Sverige. Dieseln har blivit 40 procent dyrare. Samtidigt har biljettpriserna i lokaltrafiken stigit med 3 procent.
– Priserna på drivmedel har stigit extremt mycket senaste året och har varit den största bidragande faktorn till att inflationen nu är den högsta på nästan 30 år, säger John Eliasson, statistiker på SCB i ett pressmeddelande.
Men på lite längre sikt blir bilden av prisutvecklingen en helt annan, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI).
Procentuell prisförändring av medelpriset år 2000
Priserna på både bensin och diesel har sedan år 2000 stigit mer än den genomsnittliga prisutvecklingen för den inhemska konsumtionen i Sverige, som stigit med nästan 32 procent. Men sedan år 2012 har lokaltrafiken kört ifrån bensinen och dieseln.
Jämfört med medelpriset år 2000 har 95-oktanig bensin blivit 71 procent dyrare medan priset på 98/99-oktanig bensin stigit med 76 procent. Under samma period har priset på diesel fördubblats – alltså blivit 100 procent dyrare.
– Om man jämför med den allmänna prisutvecklingen enligt KPI har drivmedelspriserna ökat mer än dubbelt så mycket. Det har alltså blivit relativt dyrare med drivmedel, säger John Eliasson.
Men drivmedlen kan ändå inte riktigt mäta sig med prisutvecklingen i lokaltrafiken, där enkelbiljetter och månadskort från de största aktörerna i Sverige, som SL och Västtrafik, ingår i statistiken. Där har priserna stigit med 139 procent sedan år 2000.
– En ökning på 139 procent sedan 2000 är mycket. Och det finns faktiskt andra produkter som har ökat ännu mer i pris, exempelvis el, snus, försäkringsavgifter och dagstidningar, säger John Eliasson.