Enligt Transportstyrelsen pekar 2023 på det värsta trafikåret på minst fem år, dödsfallen uppgår till 194 i år.
194 människor har förlorat livet i den svenska vägtrafiken fram till oktober, med flest dödsfall inom kategorin personbilar, som också har sett den största ökningen jämfört med föregående år.
Tony Gunnarsson från Riksförbundet M Sverige uttrycker oro över den negativa trenden. Han betonar att bristen på satsningar på trafiksäkerhet, som långsam utbyggnad av mitträcken och eftersatt vägunderhåll, kräver omedelbara åtgärder för att vända utvecklingen.
För att minska dödsolyckorna krävs ökad polisiär närvaro, särskilt med fokus på alkohol- och drogrelaterade olyckor, vilka utgör en betydande andel av dödsfallen.
Historiskt har Sverige varit ledande inom trafiksäkerhet tack vare infrastruktursatsningar och utbildningsprogram, menar M Sverige. Men nu betonas behovet av moderna bilar med hög säkerhet, då cirka 30 procent av de omkomna kört fordon som är 17 år eller äldre. För att förbättra situationen föreslår Trafikverket incitament som skrotningspremier och klimatbonus för att uppmuntra fler att uppgradera sina fordon till modernare modeller.