Riksförbundet M Sverige rapporterar att införandet av handel med utsläppsrätter för vägtransporter kommer att leda till högre priser på bensin och diesel.
M Sverige menar dock att förslaget från EU inte kommer minska andelen fossila bränslen.
Detta system, ETS-2, introduceras för att minska vägtransportutsläpp genom att göra bränslen dyrare. Det väntas öka priset med minst en krona per liter fram till 2026 och ytterligare därefter. Trots ambitionen att minska bilåkandet, påverkas bilanvändningen begränsat av högre bränslepriser. Vilket framför allt noteras utanför storstäderna där kollektivtrafiken inte är ett lika gångbart alternativ.
ETS-2 kritiseras för att inte bidra till nationella utsläppsminskningar utöver EU:s samlade mål och riskerar att drabba hushåll ekonomiskt. Särskilt de utan möjlighet att minska sitt bilberoende eller byta till elbil.
M Sverige föreslår åtgärder för att mildra effekterna på svenska bilister, se dessa nedan.
- Slopa skatten på trafikförsäkringen som infördes 2007 och som har gett staten årliga intäkter på 3–4 miljarder kronor, totalt över 45 miljarder kronor.
- Inför en skrotningspremie på 10 000 kronor. Gamla bilar är mindre trafiksäkra och är miljömässigt mindre hållbara.
- Återinför en form av klimatbilsbonus som gynnar privatpersoner på samma sätt som de som kör förmåns-/tjänstebil subventioneras genom kraftigt minskad skatt på förmånen. Förutom elbilar bör andra fordon med mycket låga utsläpp kunna ges motsvarande premier så som vätgas- eller biogasfordon.
- Utöka reseavdraget för fler sorters resor.
- Fyrdubbla glesbygdsavdraget.