Ny statistik från SCB visar att försäljningen av ekologiska livsmedel minskar i Sverige.
Under 2022 sålde dagligvaruhandeln ekologiska livsmedel för 17,3 miljarder kronor, en minskning med 2,4 procent jämfört med 2021 och 7,5 procent jämfört med 2020.
Samtidigt ökar försäljningen av livsmedelskedjornas egna märkesvaror. Denna försäljning ökade med nästan 8 procent förra året och har ökat med över 46 procent mellan 2016 och 2022.
Trenden är tydlig – försäljningen av ekologiska livsmedel står i kontrast till den totala försäljningen av livsmedel och försäljningen av egna märkesvaror. Total försäljning av livsmedel ökade med 29,6 procent mellan 2016 och 2022, medan ekologiska livsmedel endast ökade med 2,1 procent under samma period.
Försäljningen av egna märkesvaror ökade mest inom varugrupperna kaffe, te, choklad, bröd och övriga spannmålsprodukter mellan 2021 och 2022.
Detta visar på en komplex och varierad utveckling inom den svenska livsmedelsindustrin, där ekologiska livsmedel inte längre är i frontlinjen av konsumentintresset, skriver SCB. Statistiken bygger på kassaregisterdata från dagligvaruhandeln och på information från livsmedelskedjorna själva.