Elstödet betalas ut succesivt och den som anmält ett konto till Swedbanks kontoregister ska ha fått sina pengar senast den 7 mars.
De som fortfarande inte har anmält konto bör göra det för att undvika en utbetalningsavi. Även Swedbanks kunder bör kontrollera att de finns i kontoregistret.
Den som däremot får pension från Pensionsmyndigheten behöver inte göra någonting alls – elstödet kommer automatiskt. Utbetalningen syns antingen som ”insättning” eller ”elstöd” på kontoutdraget.
Om det inte finns något konto hos Swedbank, så kan elstödet betalas till ett bankkonto registrerat hos Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Även detta sker senast den 7 mars. Finns inget konto där skickas en utbetalningsavi.
Det är kostnadsfritt att lösa in avin online eller på något av Swedbanks eller Sparbankernas kontor. Man kan också lösa in den hos ett ombud mot en avgift. Den som får elstöd får också ett brev från Försäkringskassan med uppgifter om elstödsbeloppet. Det kan hända att man får brevet innan pengarna finns på kontot.
Flera bostäder
Om en person har flera elnätsavtal får man en utbetalning per avtal. Pengarna kan komma olika dagar. Ett beslutsbrev per avtal från kommer från Försäkringskassan, antingen med posten eller till en digital brevlåda. När brevet kommer är pengarna på väg, om de inte redan kommit.
Även dödsbon får elstöd
Regeringen beslutade den 9 februari att även dödsbon ska få elstöd. Det var länge oklart, eftersom dödsbon räknas som juridiska personer och elstödet riktas till privatpersoner. Dödsbon får utbetalningarna tidigast i mars.
Bedrägeriförsök mot privatpersoner
Försäkringskassan varnade tidigt för att elstödet skulle komma att utnyttjas för bedrägerier, vilket också blev fallet. Privatpersoner har kontaktats av misstänkta bedragare både via brev, mejl, sms och telefon.
– Det är svårt att uppskatta omfattningen av bedrägerierna men jag vill mana till fortsatt vaksamhet. Varken Försäkringskassan, någon annan myndighet eller banken kommer att kontakta privatpersoner i Sverige och be om uppgifter. Blir du uppringd ska du lägga på luren direkt och absolut inte legitimera dig med bank-id, svara på sms eller mejl – inte heller klicka på bifogade länkar, säger Fredrik Falk, verksamhetschef på Försäkringskassan i ett pressmeddelande.