Under coronapandemin har svenskar i arbete fått en unik chans att utveckla sina kompetenser när korttidspermitteringarna ökat drastiskt. Samtidigt har pandemin påskyndat en utveckling mot ökad digitalisering som ökar behoven av digital kunskap.
Ändå ligger den tid som svenskarna lägger på kompetensutveckling i stort sett stilla. Färre både erbjuds och ber om kompetensutveckling. Det visar en undersökning från Kantar Sifo som gjorts på uppdrag av Arbetsförmedlingen.
Det senaste året har de som blivit erbjudna kompetensutveckling av arbetsgivaren minskat med 4 procentenheter till 52 procent. De som bett om kompetensutveckling har minskat med 5 procentenheter till 40 procent. Av de som är i arbete har den tid som lagts på kompetensutveckling föregående månad bara ökat med 0,1 timme till 4,3 timmar.
Av de tillfrågade i undersökningen uppger 49 procent att de upplevt bristande digitala kunskaper, antingen på jobbet eller i vardagslivet. Även i åldrarna 18–34 år är siffran så pass hög som 37 procent.
– Fler skulle behöva ta chansen att fortbilda sig. I och med digitaliseringen förändras de kunskaper som krävs. Alla behöver ha digitala grundkunskaper men yrken förändras också till sitt innehåll när verktygen blir digitala. Omvandlingen på arbetsmarknaden går snabbare till följd av krisen och alla jobb som försvunnit kommer inte tillbaka. Det innebär att fler behöver ställa om, säger Arbetsförmedlingens analyschef Annika Sundén.