Transportstyrelsens preliminära statistik visar att under 2020 omkom 190 personer i olyckor på de svenska vägarna. Det är 31 färre än 2019.
Det som har minskat mest är personbilsolyckor, men även antalet oskyddade trafikanter (motorcykel, cykel och påkörda fotgängare) som omkommit har minskat.
Mindre trafikmängd kan vara delorsak
Under våren minskade antalet olyckor kraftigt. Samtidigt minskade också trafikmängden. Under tidig höst minskade olyckorna återigen medan trafikmängden däremot ökade. I november vände utvecklingen och antalet olyckor ökade.
– Vi har uppnått Nollvisionens etappmål för vägtrafiken som innebär högst 220 omkomna år 2020. Men 2020 är ett speciellt år och det går inte att utesluta att pandemin har påverkat olyckstalen. Vi behöver därför titta närmare på om det går att se vilken påverkan pandemin fått på utfallet, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen.
Nytt mål för Trafikverket – halvering av antalet omkomna i trafiken till 2030.
– För att vi ska bli framgångsrika i trafiksäkerhetsarbetet krävs fortsatta insatser från alla aktörer. Vi behöver rikta större fokus på fallolyckor bland gående. Det är en trafikantgrupp som står för en stor andel av skadade i trafikmiljön, men som hittills inte ingått i uppföljningen av etappmålen, säger Jonas Bjelfvenstam.
Statistik över omkomna i trafiken 2020
- 93 av de omkomna bilisterna hade färdats i personbil, övriga i lastbil. Den vanligaste olyckstypen bland omkomna bilister var singelolyckor med 51 omkomna följt av mötesolyckor med 39 omkomna.
- Under 2020 omkom 28 motorcyklister. Det är ungefär lika många som 2019 då 29 motorcyklister omkom.
- 14 cyklister omkom under 2020, jämfört med 17 omkomna 2019.
- Under 2020 omkom 23 fotgängare efter att ha blivit påkörda av motorfordon.
- Av de som omkom 2020 var 40 kvinnor och 150 män, 15 var under 18 år och 55 var 65 år eller äldre.
Bilden till artikeln är en arkivbild.