Trafikverket har cirka 6500 plankorsningar över hela landet där bilar, cyklister och gående passerar över järnvägen.
2770 av dessa har aktiva skydd med bommar och ljud- och ljussignaler. Bommarna och ljud-och ljussignalerna ska bytas ut. Det sker genom att cirka 100 plankorsningar per år får ny utrustning under 25 år.
Under 2023 kommer förbättringarna göras på delar av Kinnekullebanan. Vid gång- och cykelvägar blir ”bomkjolar” standard, och det blir lättare att sätta stängsel vid bommarna. På så sätt hindras gående och cyklister från att krypa under bommar eller smita bredvid dem. Ett utbyte tar ungefär 8 till 10 veckor och under tiden kan det vara begränsad framkomlighet vid plankorsningen.
Genom att ersätta den gamla utrustningen med elektronik och datorer förenklas underhållet. Anläggningen kan övervakas på distans och själv larma när lampor går sönder eller bommar bryts av. Platsbesök med bil kommer inte att behövas i lika stor utsträckning.
Den nya tekniken heter Automatic Level Crossing, ALEX och hanteras i ett nationellt utbytesprogram för vägskyddsanläggningar som kallas NUVA inom Trafikverket.
Mariestad/Kinnekullebanan | Hassle Säby Hällekis Station Tomtehagen Storgatan Stora Levene | 2023 |