Svensk Handel har publicerat rapporten Stilindex och den visar att den totala försäljningen kläder, både e-handel och fysisk, har rasat jämfört med föregående år.
Bristen på tillfällen som ger konsumenterna anledningar att klä upp sig på slår hårt mot handeln. Så här kommenterar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel anledningen till den minskade försäljningen.
–Karantäntillvaro, möten på distans och inställda festligheter har slagit hårt mot modehandeln. Klädhandeln tappade drygt 33 procent och skohandeln drygt 50 procent i april jämfört med föregående år. Det är drastiska försäljningstapp andra månaden i rad som spär på en redan stentuff situation.
Det finns ljusglimtar
–Modehandeln är den del av handeln som drabbats hårdast av krisen. Ljusglimtarna i coronamörkret är att försäljningen på nätet till viss del väger upp för försäljningsminskningen och att vi såg en liten återhämtning i slutet av månaden. Trots de negativa siffrorna var april ändå något bättre för klädhandeln än mars. Varje steg som tas mot ett mer normalt tillstånd i samhället kommer att vara betydelsefullt, säger Johan Davidson.