Fredag den 23 december ser ut att bli en stor trafikdag i år då julafton är på en lördag. Förra året rapporterades omkring 500 personskador i trafiken veckan före jul.
Julen är en av de stora trafikhelgerna. Under de senaste fem åren har mellan 2 000 och 3 000 personer årligen skadats i jul- och nyårstrafiken i Sverige. Förra året, då julafton inträffade på en fredag, skadades närmare 500 personer i trafiken veckan före jul.
I år inträffar julafton på en lördag, vilket ökar risken att trafiken koncentreras till slutet av veckan. Förra gången vi hade en lördagsjul, år 2016, var det drygt 150 personer som skadades under fredagen.
– Vi vet att många jobbar in i det sista före jul, och det finns en risk att stressen kulminerar på fredagen i år, precis som jultrafiken. Om du har möjlighet att åka några dagar tidigare till julfirandet och ta extra pauser så att du är utvilad när du kör, det är något vi verkligen rekommenderar, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.
Statistik från Transportstyrelsen visar att dödsolyckor sker varje år. Det inträffar 10 till 20 dödsolyckor per år under jul- och nyårsveckorna.
Dagarna före helgdagarna är, historiskt sett, de mest riskfyllda på vägarna. Under själva julafton inträffar relativt få olyckor, liksom under nyårsafton och trettondagsafton.
– Vädret och väglaget gör att antalet olyckor varierar från år till år, men över tid ser vi en positiv trend i att trafikolyckorna minskar, säger Johan Granholm.
Risken för olyckor ökar när många ska ut på vägarna samtidigt, men det finns sätt att minska riskerna.
– Det är jätteviktigt att du ser till att dina vinterdäck har bra mönsterdjup. Vi rekommenderar minst 4 till 5 millimeter och att du fyller på spolarvätska och ser till att du har med dig varningstriangel, snöskyffel, isskrapa, reflexväst, filtar och något att äta och dricka. För alla elbilister rekommenderar vi att du planerar in lite tätare laddstopp då risken att fastna i köer är mycket stor i jultrafiken. Du bör leta upp en laddare när du har cirka 30 procent kvar av batteriet, säger Johan Granholm.
Hur mycket en elbil drar för att hålla värmen varierar ganska mycket beroende på märke och modell, men det kan löna sig att sänka både hastighet och innertemperaturen några grader och använda stols- och rattvärme istället för att förlänga räckvidden.
Uppgifterna om antalet olyckor i jul- och nyårshelgerna kommer från Transportstyrelsen och avser polis- och sjukvårdsrapporterade olyckor under perioden 20 december till 12 januari sedan 2015.