Många företag försöker att erbjuda presentkort, vouchers eller löften om ett nytt arrangemang vid senare tillfälle istället för pengar nu när evenemang och resor blir inställda.
Men Konsumentverkets ståndpunkt är att pengar ska kunna återbetalas och det ska anses vara det vägledande för företag i branschen.
När resor och evenemang ställs in på grund av risk för smittspridning, för att följa Folkhälsomyndighetens råd och UD:s avrådan från resor, drabbar det både den som tänkt resa eller gå på ett evenemang och arrangörerna.
Av ekonomiska skäl försöker många företag att få konsumenterna att acceptera ett presentkort, en voucher eller ett löfte om att evenemanget istället hålls vid ett senare tillfälle. Detta kan
Som stöd för sin ståndpunkt har Konsumentverket förlitat sig på paketreselagen och de fyra passagerarrättighetsförordningar från EU när det handlar om inställda resor. För evenemang vilar man på en bilaga till avtalsvillkorslagen.
Om man väljer att acceptera presentkort bör dessa vara giltiga i 10 år i enlighet med preskriptionslagen. Kortare tid kan vara oskäligt, menar Konsumentverket i sitt uttalande.