Köp dyrare däck är Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännens Riksförbund) rekommendation efter att ha testat 16 sommardäck. Testet som genomförts visar tydligt att det lönar sig att satsa på hög däckkvalitet.
Sommardäckstestet har denna gång gjorts på dimensionen 225/50 R17, en storlek som passar många familjebilar. Däcken är gediget testade för att utreda kör- och säkerhetsprestanda, samt komfort och livslängd.
Av de 16 testade sommardäck var fyra riktigt bra, elva godkända och ett däck mediokert. Överlag var det ett gott resultat i detta hårda däcktest. Störst var skillnaden i bromssträcka på våt asfalt där det sämsta däcket behövde hela två billängder mer än det bästa däcket, vid inbromsning från 80 km/h (Semperit 32,7 m och Firestone 41,2 m).
Fyra däck hamnade i topp i testet.
Falken Azenis FK510 har bra prestanda både på våt och torr vägbana, men har aningen högre rullmotstånd än flera av konkurrenterna.
Continental Premium Contact 6 är ett däck som levererar genom hela testet. Det har säkra egenskaper på torr vägbana och är lättkört och precist på våt.
Kumho Ecsta PS71 har bäst egenskaper på våt vägbana. Det är inte bäst på torr men har bra bromssträcka ändå.
Bridgestone Turanza T005 glänste på torr vägbana, men hade aningen kortare livslängd.
M Sveriges råd om däck inför sommaren
- Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträckan och köregenskaperna försämras avsevärt.
- När du ska köpa nya däck, ta del av oberoende däcktester. Däck som presterar riktigt bra kostar ofta mer än halvbra däck. Kom ihåg att billiga däck kan ha kortare livslängd.
- Följ biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktryck. Kom ihåg att ha högre däcktryck när bilen har full last.
- Lämnar du in vinterdäcken på förvaring under sommaren? Däck ska förvaras mörkt, torrt och svalt. Tacka nej om verkstaden har tänkt förvara däcken i vanlig container stående på bakgården, där är det varken torrt eller svalt under sommaren.