Egna varumärken spelar en allt viktigare roll i dagligvaruhandeln.
På 17 år har deras andel av livsmedelsförsäljningen i Sverige blivit mer än tre gånger så stor, visar en ny sammanställning från SCB.
SCB började föra statistik om livsmedelskedjornas egna märkesvaror 2004. Då utgjorde de 8,5 procent av den totala försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker i Sverige.
Sedan dess har andelen ökat stadigt.
– Under 2021 utgjorde kedjornas egna märkesvaror 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Andelen egna varumärken har alltså vuxit med nästan 19 procentenheter sedan 2004, vilket i det här fallet motsvarar en ökning med 221 procent, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.
Större för livsmedel
För livsmedel och alkoholfria drycker uppgick försäljningen av egna märkesvaror till 77,3 miljarder kronor under 2021. Andelen var större inom livsmedel (29,3 procent) än inom alkoholfria drycker (10,5 procent).
– Fisk, frukt och grönsaker var de varugrupper där störst andel egna märkesvaror såldes förra året, säger Daniel Wester.
– Kaffe, te och chokladdryck var den varugrupp där försäljningen av egna märkesvaror var lägst. Där utgjorde de bara 7 procent av försäljningen. Det är också den enda varugruppen där andelen minskat sedan 2004.
Stor utveckling
Den varugrupp där andelen egna märkesvaror vuxit mest sedan 2004 är mjölk, ost och ägg.
– Egna märkesvaror utgjorde bara 1,9 procent av försäljningen av mjölk, ost och ägg år 2004. I fjol utgjorde de 28,6 procent. Det är alltså en skillnad på nästan 27 procentenheter.
Omräknat i procentuell förändring blir skillnaden extra slående.
– Andelen egna märkesvaror har vuxit med 1 383 procent i varugruppen mjölk, ost och ägg mellan 2004 och 2021, säger Daniel Wester.