Västra Götalandsregionen utvecklar en ny app för e-tjänster under namnet Vård och hälsa.
Vård och hälsa är både en app och en webbsida och på längre sikt är målet att du som invånare ska nå VGR:s samlade utbud av e-tjänster inom hälso- och sjukvård. E-tjänsterna är under uppbyggnad och allt fler funktioner kommer att läggas till i Vård och hälsa efterhand. Inledningsvis börjar det med tre e-tjänster: egenmonitorering, digitala vårdmöten och möjligheten att söka vård digitalt.
– De här tjänsterna finns i olika former redan i dag, men inte i den omfattning som behövs för att möta invånarnas behov och förväntningar på en tillgänglig och modern hälso- och sjukvård. Vård och hälsa ska bidra till att underlätta och öka tillgängligheten och närheten till hälso- och sjukvård för invånarna, säger Erica Sandberg som leder arbetet med att införa de nya e-tjänsterna.
Hon framhåller att digitaliseringen är en förutsättning för att klara framtidens hälso- och sjukvård.
– Vi behöver hitta sätt att använda vårdens resurser så att de gör bäst nytta – för de patienter som har störst behov, men också för att medarbetarna ska kunna trivas och orka hela yrkeslivet.
I e-tjänsten Digitala vårdmöten träffas patienter och personal på distans via chatt eller med ljud och bild. Redan idag sker många digitala vårdmöten i VGR, via flera olika appar, men under 2023 byts den tekniska lösningen ut och många möten kommer ske via Vård och hälsa i stället.
Egenmonitorering innebär att patienten mäter sina medicinska värden hemifrån med stöd av digital teknik, exempelvis blodtryck, vikt eller syresättning. I dag erbjuder VGR egenmonitorering vid exempelvis diagnoser som lungsjukdomen KOL och vid högt blodtryck. Under 2023 och löpande framåt planerar VGR att utöka med egenmonitorering för fler patientgrupper.
– I slutet av 2022 lanserade vi appen och startade i väldigt liten skala med att använda den nya tekniska lösningen för digitala vårdmöten och egenmonitorering inom några mottagningar. Vi utvecklar tjänsterna parallellt med att vi inför dem tillsammans med mottagningarna och vår leverantör. Genom feedback från både patienter och medarbetare ser vi vad som kan förbättras, säger Erica Sandberg.