Många influencers, gamers och youtubers tjänar idag pengar genom sponsrade samarbeten, streaming eller donationer från följare. Det kan dock vara lätt att glömma eller inte vara medveten att dessa inkomster ska deklareras.
Nu varnar Skatteverket för att detta kan få konsekvenser, och pekar ut just bristande deklaration av produkter, tjänster och andra ersättningar som ett växande problem.
Enligt Skatteverket gäller detta den som har inkomster från sociala medier, oavsett om det handlar om sponsrat innehåll, vinstpengar från tävlingar eller donationer från följare. Ersättningen ska redovisas till hela sitt värde, även om den inte betalats ut i pengar.
Gränsen: 24 238 kronor
Om man under 2024 tjänade 24 238 kronor eller mer, måste man deklarera, även om man inte har fått en förtryckt deklaration eller är registrerad som företagare. Det gäller särskilt de som arbetar som privatpersoner utan egenanställning eller F-skatt.
Alla företag rapporterar inte – därför måste du ha koll
Skatteverket betonar vikten av att själv dokumentera inkomster och spara underlag, till exempel skärmdumpar på samarbeten, mejl med ersättningsvillkor eller bekräftelser från betaltjänster. Det är inte alltid företagen skickar in kontrolluppgifter till Skatteverket.