Valheim är skapat av det Skövdebaserade bolaget Iron Gate.
Spelet släpptes i februari 2021 som “Early Access”, vilket innebär att spelet är tillgängligt i ett utvecklingsstadie och pengarna som man får in från användarna möjliggör att utveckla spelet.
Valheim blev direkt en stor succé, dels sett till spelets kvaliteter och dels för att det släpptes under pandemin, när många var isolerade och fick mer tid för gaming. Under den första månaden hade spelet sålts till mer än 5 miljoner användare och var ett av de mest spelade på Steam, en tjänst för att digitalt distribuera datorspel till kunder.
Under det kommande året ska ska spelet bli tillgängligt för fler, när det lanseras på Microsoft Store, PC Game Pass och Xbox. Det är it-konsultbolaget Piktiv från Skövde som leder portningen till Microsofts tjänster och gör det möjligt för spelare från de olika distributionsportalerna att spela med varandra.
– Det har varit roligt och inspirerande att först ha fått följa Valheims utveckling från sidlinjen. När vi sedan fick frågan om att få vara med och vidareutveckla deras spel kändes det väldigt stort. Vi förstår förutsättningarna för bolagen som lyckas med att göra en sådan här världshit, det gör att vi har kompetensen att avlasta dem. Vi avlastar så att spelutvecklaren kan fokusera på sin kreativa vision och förbättra spelets funktioner, medan vi bidrar till att göra spelet tillgängligt för fler, säger Jonas Bjering, vd för Piktiv i ett pressmeddelande.
Under hösten 2022 kommer spelet att släppas på tjänsterna Microsoft Store och PC Game Pass. Under våren 2023 blir det även tillgängligt på Xbox. Piktiv har då gjort det möjligt för spelare från de olika distributionsportalerna att spela med varandra, via en så kallad crossplay-teknik.
– Det har verkligen varit jättetrevligt att jobba med Piktiv. De är professionella och väldigt duktiga på sin sak, och de är lätta att samarbeta med, säger Richard Svensson, VD för Iron Gate AB.