Antalet svarstider på över tre minuter ökar enligt en ny granskning från Riksrevisionen. Vilket SOS Alarm själva bedömer är en tid som kan innebära en risk för patienten.
SOS Alarm har som mål att svarstiden som högst ska vara åtta sekunder. Detta mål har enligt Riksrevisionens granskning, som släpptes under torsdagen, inte nåtts på över 10 år.
Tid och plats
Granskningen visar att beroende på vart och när man ringer 112 så kan svarstiderna variera. I Gotland får man vänta längst på ett svar medan i Uppsala län svarar SOS Alarm som snabbast. Skulle man ringa 112 under sommarmånaderna så är svarstiderna också längre än vanligt. Densamma gäller den som ringer under helger jämfört med vardagar.
Dimitrios Loannidis som är projektledare för granskningen och har pratat med SOS Alarm om detta. Han säger att det finns svårigheter att upprätthålla grundbemanning och hänvisar bland annat till semesterlagstiftningen.
En annan del som försämrar svarstiderna är avtalet som slutits med Västra Götalandsregionen som haft negativ påverkan för hela 112-tjänsten. Avtalet innebär att regionen åtar sig att via medlyssning bedöma och prioritera alla 112-ärenden. Om regionen inte svarar inom 30 sekunder så tar SOS Alarm över bedömningen. De ser att den bristande förmågan hos regionen att svara har lett till längre svarstider.
Dålig tillsyn
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap(MSB) har som uppgift se över 112-tjänstens verksamhet. Riksrevisionen ser en avsaknad av lagstiftning, förordning eller föreskrift som gör att MSB inte kan tvinga SOS Alarm att ta några åtgärder. Vidare visar granskningen att MSB hittills har nöjt sig med de som SOS Alarm har inrapporterat. De ser också en avsaknad från regeringen av konsekvenser för när målen inte nås.
Riksrevisionen vill därför lämna förslag till regeringen om att skapa en författningsreglering av alarmeringstjänsten. På så sätt kunna stärka tillsynen, förtydliga SOS Alarms ansvar och motivera verksamheten till att nå målen. De ser även att regeringen under tiden ser över MSB:s uppdrag för tillsyn och förtydligar SOS Alarms rapporteringskrav.