Alkoholkonsumtionen i Sverige minskade med 2,3 procent under 2024 jämfört med året innan, enligt preliminära uppgifter från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning).
– Den lägre konsumtionen beror bland annat på en minskning av den internethandel som sker vid sidan av Systembolaget, men även köp av insmugglad alkohol sjönk, säger Björn Trolldal, utredare och forskare på CAN.
Även Systembolagets försäljning sjönk något, men den ligger fortfarande över nivåerna före pandemin.
– Den minskade konsumtionen är en fortsättning på en långsiktig trend, men säkert har även den sämre ekonomin haft betydelse, säger Björn Trolldal vidare.
Systembolaget står för den största andelen av konsumtionen, med 72 procent av den totala försäljningen. Restauranger står för 12 procent, medan resandeinförsel och folkölsförsäljning utgör 7 respektive 4 procent. Resterande 5% utgörs av hemtillverkning, köp av smugglad alkohol samt internethandel utanför Systembolaget.