Det ser väldigt olika ut när det gäller tillgängligheten att komma fram på telefon till en vårdcentral i Skaraborg.
Detta visar statistik som NLT presenterar.
På senare år har man vid ärende som bekant fått ringa sin vårdcentral för att sedan bli uppringd. Men hur bra är vårdcentralerna på att ringa upp?
NLT:s genomgång visar på stora skillnader i svarstid på de olika vårdcentralerna som finns i Skaraborg.
Bättre än rikssnittet
Sett till juni månad i år så fick alla som ringde till Närhälsan i Mariestad svar samma dag.
I tidningens rapportering heter det vidare att den stora majoriteten i Skaraborg ligger bättre än rikssnittet. Statistiken kommer från Sveriges kommuner och regioner, SKR.
20 av Skaraborgs 28 vårdcentraler ligger över snittet i Västra Götalandsregionen där 92 procent av alla samtal besvaras.
Botten – 49 procent
Det är några vårdcentraler i Skaraborg som kan stoltsera med 100 procents tillgänglighet per telefon under juni månad: närhälsan i Tibro, Capio vårdcentral i Grästorp, hälsocentralen i Tibro, närhälsan i Mariestad och närhälsan i Nossebro.
I botten av listan finns för den utvalda månaden Bräcke Vilan i Skara med en svarsfrekvens på 85 procent följt av närhälsan Oden i Falköping med 75 procent och vårdcentralen centrum, Praktikertjänst, Skövde, med 49 procent.