Högskolan i Skövde klättrar i rankingen och lyfts fram som ett bra exempel. Det är Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT som presenterat sin mätning om hur internationella de svenska lärosäten är.
Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, tar varje år fram ett index som visar hur internationella lärosätena i Sverige är. Högskolan i Skövde klättrar på listan och får nu fyra av fem stjärnor.
– Att Högskolan i Skövde har ökat till fyra stjärnor i STINTs internationaliseringsindex är ett resultat av vår medvetna strävan att utveckla och stärka vår internationalisering inom både utbildning och forskning, säger Elizabeth Persson, biträdande chef för Avdelningen för utbildnings- och studentstöd.
Det är uppgifter från 2018 som ligger till grund för STINT:s senaste mätning där totalt 28 svenska lärosäten ingår. Indexet består av sex olika dimensioner av internationalisering – internationell forskning, andelen utländska doktorander, utbildningsutbudet på annat språk än svenska, anställdas internationella akademiska erfarenhet och ledningens internationella akademiska erfarenhet.
Endast tre lärosäten, Chalmers, KTH och Handelshögskolan i Stockholm får, precis som i fjol, maximala fem stjärnor. Bland övriga lärosäten på listan märks särskilt Högskolan i Skövde som på några få år klättrat flera steg i rankingen.
– Det är mycket roligt att Högskolan i Skövde har avancerat så i indexet. Flera av indikatorerna, bland annat antalet internationella doktorander och andelen internationella sampublikationer, visar en positiv trend under flera år. Det talar för att det inte är slumpen som gör att resultatet är bra, konstaterar Hans Pohl, programchef och utvecklare av STINT internationaliseringsindex.
Högskolan ett bra exempel
I ett pressmeddelande lyfter STINT Högskolan i Skövde som ett bra exempel. Stiftelsen konstaterar att Högskolan, under de senaste åren, blivit alltmer internationell. För ett antal år sedan såg det inte lika bra ut då Högskolan var på gränsen till att få endast en stjärna i rankningen. Men nu är situationen en annan. Ett medvetet arbete har gett resultat.
På senare år har internationaliseringsfrågorna fått ett allt större utrymme. Forskningen har blivit väsentligt mer internationell, liksom att andelen internationella doktorander ökat stadigt.
– Även vårt utbildningsutbud på engelska med internationell antagning och antalet kurser på engelska har ökat och vi har ingått fler samarbeten med utländska partners. Likaså har antalet internationella studenter ökat för tredje året i rad, berättar Elizabeth Persson.
Hur ser du på att STINT lyfter Högskolan i Skövde som ett bra exempel?
– Det känns extra roligt att ett mindre lärosäte som Högskolan i Skövde lyfts som ett bra exempel. Vi är glada att STINT uppmärksammar de framsteg Högskolan har gjort. Det är kvitto på ett målmedvetet och långsiktigt arbete som bedrivits kring internationalisering och som ger resultat.