Under vintern har Cityföreningens medlemmar fått möjlighet att delta i en unik utbildningssatsning i foto och sociala medier. Tio filmer har producerats och rullar nu ut för fullt i många kanaler.
-I dag är sociala medier en av företagens viktigaste kommunikationskanaler och det känns betydelsefullt att vi kan möjliggöra kompetensutveckling inom just det området, säger Maria Leo, Centrumledare på Skövde Cityförening.
Medlemmarna har fått utbildning i foto, sociala medier och skapat filmer till sin verksamhet. Utbildningen har varit skräddarsydd tillsammans med Aristenes Pereira som är filmproducent och lärare vid Dalarnas Högskola i just foto och sociala medier-kunskap.
-För att jobba med till exempel Instagram, Facebook eller Snapchat behöver man inte vara influencer eller bara jobba med sina egna kanaler. Idag är majoriteten av befolkningen aktiva på sociala medier, vilket betyder att det finns fantastiska möjligheter för marknadsföring och synliggöra sin verksamhet och unika erbjudande. Inte minst i denna utmanande tid, säger Aristienes Pereira.
Syftet med utbildningen har varit att möjliggöra för kompetensutveckling i ämnet och intresset har varit stort. Nivåerna på hur man använder social media som ett verktyg i sin egen verksamhet är varierande mellan medlemsföretagen, allt ifrån att någon inte använder det alls och vill börja nu, till att man har väl genomarbetade strategier, planer och aktivt jobbar med synliggörande på flera digitala plattformar.
-Medlemmarna har deltagit med stor entusiasm och engagemang. Kreativiteten har flödat och tillsammans med ”Ari” har man fått hjälp och vägledning i foto och att skapa film för sin verksamhet, säger Maria Leo.
Tio filmer har producerats under december och visades igår på HiFi-Punktens biosalong med Corona-säkrat avstånd.
Övriga företag och organisationer som varit inblandade i satsningen är Sparbankstiftelsen Alfa och Företagarna Tibro och Skövde som möjliggjort utbildningsinsatsningen.