Bygget av AB Volvos nya gjuteri vid motorfabriken i Skövde går nu över från ett byggprojekt till ett maskininstallationsprojekt. Kring halvårsskiftet 2022 är det tänkt att anläggningen ska börja provköras.
Det gamla gjuteriet har mer än 50 år på nacken och behöver ersättas med en ny och modernare anläggning. I gjuteriet tillverkas motorblock, svänghjul och cylinderhuvuden för Volvo Heavy Duty till 11-, 13- och 16-liters motorer för lastvagnar, bussar, Volvo Penta och anläggningsmaskiner VCE. Skövdefabriken förser hela koncernen med gjutna produkter. I anläggningen finns även monteringsfabrik och tre bearbetningsfabriker.
Det blir en anläggning uppdelad i flera plan, byggd i prefabelement med vissa källarsegment och i en klimatförbättrad betong. Fabriken får 11 000 kvadratmeter produktionsyta och 5 000 kvadratmeter installationsyta med yttermått omkring 110 gånger 80 meter.
Det blir en installationstät byggnad som skräddarsys och anpassas för mycket stora laster. Efter fastighetsinstallationer är det dags för maskininstallationer.
–Vi avslutar för närvarande den mest intensiva bygg- och installationsfasen och projektet går mer in i maskininstallationer. De kommer att pågå med hög intensitet något halvår framåt. Detta samtidigt som vi kör full produktion, säger Anders Nilsson, som är fastighetschef vid Volvo Real Estate AB
Under en tid kommer det gamla gjuteriet och det nya att köras parallellt och därefter kommer den gamla delen att fasas ut.
Investeringen är en viktig miljösatsning och medför bland annat en mer hållbar tillverkningsteknik med minskad förbrukning av ändliga material. Därtill kommer energiförbrukningen i fabriken att kunna minska. Satsningen innebär att man kommer att byta ut den befintliga formningslinjen för råsand och ersätta denna med en ny linje med betydligt högre flexibilitet både vad gäller framtida produkter och material.