Skövdebostäder har nominerats till Kundkristallen för att man har de nöjdaste hyresgästerna. I år är bolaget nominerade i hela tre kategorier: serviceindex, produktindex och profil.
– Det är ju helt fantastiskt att komma in och leda ett bolag med så nöjda kunder. Jag var redan innan imponerad av resultatet, men det här är ju verkligen ett bevis på att våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb för våra hyresgäster varje dag, säger Katarina Prick, vd på Skövdebostäder.
Skövdebostäder har genomfört sin kundundersökning via AktivBo fem gånger de senaste sex åren. Samtliga gånger har bolaget i jämförelse med hundratals andra fastighetsbolag i Sverige legat topp tre på flera områden.
– Att långsiktigt uppnå så här goda resultat kräver mycket av en organisation. Det visar på en väl fungerande verksamhet och stort engagemang för våra hyresgäster. Självklart har också vi förbättringsområden och vi har en liten bit kvar för att nå våra mål i affärsplanen för 2023, säger Lina Eklund Svensson, marknadschef på Skövdebostäder.
Tre bolag är nominerade i varje kategori. På det digitala Benchmark eventet den 11 februari delas Kundkristallen ut till de bolag som lyckats allra bäst. Kategorin serviceindex mäter hur hyresgästerna upplever servicen medan produktindex visar hur nöjda de är med sin bostad och sitt område. Profilen handlar bland annat om ifall kunderna kan rekommendera sin hyresvärd.
Skövdebostäder genomförde sin enkät i januari 2020 och den skickades ut till alla hyresgäster utom student. Svarsfrekvensen var 63%.