I oktober kraftsamlar ICA-butikerna till förmån för Cancerfonden. Där kan man köpa årets Rosa band och välja rosa varor för att stötta cancerforskningen. Men nu har ett eget initiativ startas genom att sälja geléhallon.
Insamlingen går ut på att kunderna, samtidigt som de handlar övriga varor i matbutiken, kan köpa ett geléhallon via självskannern. Alla köpta geléhallon läggs i ett genomskinligt rör för att åskådliggöra hur mycket kunderna har skänkt till insamlingen.
De första fem dagarna skänktes drygt 20.000 kr vilket är långt över butikens förväntan. All försäljning av geléhallonen går oavkortat till förmån för Cancerfonden.
Det är medarbetaren Anna Eriksson som arbetar på ICA Maxi i Skövde som kom med idén och hon är förbluffad över hur mycket som skänkts.
Varför har insamlingen blivit så lyckad tror du?
-Alla har kanske inte råd att köpa ett Rosa band för 40 kr. Men med ett pris på 10 kr har alla chansen att vara med. För de med mer pengar, så kan man köpa 20 hallon. Då kan alla vara med på sina villkor, berättar Anna Eriksson som är medarbetare på ICA Maxi i Skövde.
-Många tänker att ”jag inte kan göra så mycket”. Det stämmer att det är svårt som enskild individ, men tillsammans kan vi i samhället göra mycket. Det här engagerar även barnen, de kommer fram och tittar på vårt plaströr som har geléhallon i sig och så helt plötsligt får föräldrarna förklara vad det är för insamling. Det blir en synlig medvetenhet, svarar Anna.
-Men sen är alla i personalen jätteengagerade av att sälja geléhallonen och det märks att det är viktigt för många.
Hur kom du på idén?
-Jag har två personer i min närhet som har drabbats och därför blev jag engagerad i detta, berättar Anna. Sen skrev ner idén till Micke (butiksägaren) och han tyckte idén var bra och sen var det bara att köra!
Hoppas nå 50.000 kr i insamlingen
Vad hoppas du att insamlingen landar på?
-Det går ju rätt bra och nu känns det som att när vi är halvvägs och redan samlat in 37.000 kr, så känns inte det omöjligt med att nå 50.000 kr för insamlingen pågår under hela oktober.
Blir det här återkommande varje år?
-Ha, ha. Det får du fråga Micke (butiksansvarig) om, men med ett så gott resultat ser chanserna goda ut, avrundar Anna Eriksson intervjun.