Vinnarna från Lego Masters Sverige 2020 kommer under tio livetillfällen med start den 16 oktober 2021 att bygga på en modell av Skövde – i lego! Skövdeborna bjuds in att låta fantasin flöda och vara med och påverka hur framtidens Skövde ska se ut. Modellen är en del i arbetet med Skövdes nya platsvarumärke.
Arbetet med Skövdes nya platsvarumärke går vidare till nästa nivå under hösten då Skövdeborna på nära håll får vara delaktiga i bygget av legomodellen av Skövde. Lego Master Sverige-vinnarna Rickard Stensby från Skövde och David Gustafsson från Bankeryd flyttar tillfälligt in i en lokal i Commerce. Här kommer en ny bild av Skövde växa fram som en del i arbetet med Skövdes nya platsvarumärke.
– Målet med att ta fram ett platsvarumärke för Skövde är att skapa en enhetlig bild av vad Skövde står för och att vi ska vara mer konsekventa i att berätta om vart vi är på väg, säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde.
Processen drog i gång för drygt ett år sedan och när den teoretiska delen av utvecklingsarbetet hade hittat sin form började arbetsgruppen fundera på hur platsvarumärket skulle förmedlas till Skövdeborna.
– Någon kläckte idén att engagera vinnarna i Lego Masters eftersom Rickard i det vinnande laget är från Skövde. Ett av ledorden för Skövde är lekfullheten. Vi har ju uttrycket ”Play it like Skövde” och kopplingen till spelvärlden. Utifrån det ville vi göra något roligt och lekfullt på hemmaplan så att fler kommer in i det här tankesättet. Byggstenar är en del av Skövdes visuella profil och det rimmar bra med legobitarna i bygget, säger Charlotte Backman.
Under tio tillfällen i höst med start den 16 oktober kommer Rickard och David att bygga på Skövdemodellen live med besökare på plats. Skövdeborna kommer få utmana legobyggarna och lämna förslag på vad de ska bygga in i stadsbilden. Blir det ett pariserhjul på torget, en botanisk trädgård i Garpaparken eller kanske en jättedinosaurie vid Resecentrum?
Byggsatser har också skickats ut till några av kommunens verksamheter såsom förskolor, dagvård och gymnasieutbildningar, för att engagera dem i att tänka större och våga fantisera om sina framtida mötesplatser. Modellen kommer att finnas på Commerce fram till mitten av december och därefter flyttas den till Balthazar Science Center.