Vara kommuns växel är i förvandling. Om ett år är det kommunens kontaktcenter för att ge medborgarna en enkel väg in, mer information och snabbare svar på frågor.
Under ett år kommer växeln innanför kommunhusets entrédörrar förändras. Det som i dag kallas växeln och redan är något av kommunhusets hjärta kommer att ta en ännu mer central plats som kontaktcenter med fem kommunvägledare.
Syftet med kontaktcenter är att vara den självklara vägen in till kommunen, oavsett ärende och kanal.
– Här ska Varaborna kunna få ännu mer information, vägledning och svar på frågor direkt vid den första kontakten. Kommunvägledarna ska också hjälpa till i användningen av kommunens digitala tjänster och bidra till att minska den digitala klyftan, säger Maria Joelsson, kommunikationschef i ett pressmeddelande.
Kommunvägledarna och kontaktcentret blir också en viktig del i att förse verksamheterna med underlag som utvecklar Vara kommuns information, service och tjänster.
– För mig är medborgaren alltid i centrum. Genom att medborgarnas ärenden kanaliseras via kontaktcentret ser vi också vilka typer av tjänster och ärenden som vi behöver utveckla och förbättra. Medborgardriven verksamhetsutveckling alltså, säger Gabriela Bosnjakovic, kommunstyrelsens ordförande.
I dag svarar kommunens växel även invånarna som ringer Essunga och Grästorps kommuner. Även i fortsättningen kommer de att få service av kommunvägledarna i Vara kommun.